Konsep Character Education Perspektif Turats Sufi Lokal Sabilul Abid Syarah Jauharah Al-Tauhid Karya Sholeh Darat

Salmah Fa'atin, Aba Agil Aziz

Abstract


This study aims to describe the ethical concepts of students from the perspective of Kiai Sholeh Darat in the book Sabilul Abid Syarah Jauharah Al-Tawhid and its relevance in the context of Islamic education in Indonesia. This type of research is library research with a hermeneutic approach. The primary data source used is the book of Sabilul Abid Syarah Jauharah Al-Tawhid, while the secondary data sources are the Munjiyat, Ihya Ulum Al-Din, Ta'lim Walmutaallim, Adabul Alim Walmutaallim, Tadzkiratus Sami' and Ayyuhal Walad books. Data collection techniques used in this study were documentation and interviews. Then analyzed with data analysis techniques and contextual analysis. The results of the research findings are that the ethical concept of students in the book of Sabilul Abid includes three aspects, namely spiritual, cognitive, and affective aspects. The relevance of the ethical concept of students from Kiai Sholeh Darat's perspective to Islamic education in Indonesia, namely the relevance of the aspect of educational goals to be rebuilding the character of Indonesian students to realize humanist education.

Keywords: Concept, Character Education, Local Sufi Book


Full Text:

PDF

References


Amin, S. (2019). Eika Peserta Didik Menurut Syaikh Muhammad Bin Shalih Al-Utsaimin. Cv Budi Utama.

Amirul Ulum. (2016). KH Muhammad Sholeh Darat Al-Samarani Maha Guru Ulama Nusantara. Global Pers.

Amri, S., Isnawati, T., & Armila. (2020). Studi Analisis Nilai Nilai Pendidikan Karakter Perspektif Syech Muhammad Khudhari Bek dalam Kitab Khulashah Nurul Yakin. Attractive: Innovative Education Journal, 2(2).

Darat, S. (n.d.-a). Minhajul Al-Atqiya. Al-Karimi.

Darat, S. (n.d.-b). Sabilul Abid Syarah Jauharotut Tauhid. Toha Karya Putra.

Darat, S. (2017). Tarjamah Sabilul Abid Ala Jauharah At-Tauhid (Terjamah Mifathul Ulum Dkk). Safiha.

Ishari, N., & Fauzan, A. (2017). Pendidikan Karakter dalam Kitab al-Hikam al-Atha’iyyah Karya Syekh Ibnu Atha’illah as-Sakandari. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 66–79.

Keda, O. (2020). Tak Terima Ditegur Guru 3 Pelajar Sma Di kupang Aniaya Guru. Liputan 6. Https;//M.Liputan6.Com/Regional/Read/4194378/

Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi KTSP Dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Raja Grafindo Persada.

Langgulung, H. (1992). Asas-Asas Pendidikan Islam. Pustaka Al-Husna.

Maidin, S. (2017). Keutamaan Hidup Bertetangga. Jurnal Al-Qadau, 4(2), 199–222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24252/al-qadau.v4i2.56591

Maulida, A. (2014). Kurikulum Pendidikan Akhlak Keluarga Dan Masyarakat Dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islam:Jurnal Pendidikan Islam, 3(6), 723–762. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30868/ei.v3i06.59

Misbah, A. (2016). Pemikiran Kiai Salih Darat Tentang Etika Belajar (Studi Analisis Dalam Kitab Syarah Minhaj Al-Atqiya Ila Ma’rifati Hidayat Al-Azkiya Ila Tariq Al-Awliya). STAIN Kudus.

Naim, N. (2009). Rekontruksi Pendidikan Nasional Membangun Paradigma Yang Mencerahkan. Teras.

Sagala, S. (2013). Etika Dan Moralitas Pendidikan (Peluang Dan Tantangan). Kencana.

Sholeh Darat. (n.d.). Majmuah Asy-Syari’ah Al-Kafiyatul Lil Awam. Toha Karya Putra.

Sholikah. (2015). Pendidikan Karakter menurut K.H. Hasyim Asy’ari dalam Kitab Adab al-’Alim wa al-Muta’allim. Maraji’: Jurnal Studi Keislaman, 2(1), 117–143.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia:Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/http;//dx.doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Sulistyo. (2014). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Minhaj Al-Atqiya’ Karya Mbah Shalih Darat As-Samarani. Stain Kudus.

Suwardi, & Daryanto. (2017). Manajemen Peserta Didik. Gava Media.

Tirtarahadja, U., & Sulo, L. (2000). Pengantar Pendidikan. Pt Rineka Cipta.

Wahidin, K. (2022). Metode Pendidikan Karakter Al Gozali dalam Kitab Ayyuhal Walad. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 195–200.

Wahy, H. (2012). Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Pertama Dan Utama. Jurnal Didaktika, 12(12), 245–258. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jid.v12i2.451

Zamhari, M., & Masamah, U. (2016). Relevansi Metode Pembentukan Pendidikan Karakter dalam Kitab Ta ’ lim Al-Muta ’ allim Terhadap Dunia Pendidikan Modern. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(2), 421–442.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.