Implementation of Academic Supervision of Arabic Language Teachers at MA NU Tamrinut Thullab and MA NU Assalam Kudus

Farid Jaelani, Fifi Nofiaturrahmah, Rofik Faudy Akbar, Taufiq Sakni

Abstract


This research aims to analyze the implementation of academic supervision of Arabic language teachers at MA NU Tamrinut Thullab and MA NU Assalam Kudus. The background to this research is the problem of Arabic language teachers who still lack skills in the learning process and the use of Arabic language learning media. With this problem, the principal supervised the school in order to provide assistance and encouragement to Arabic language teachers. This research method uses qualitative and the type of research uses comparative studies. The research results of the two madrasas carried out supervision through several stages, namely initial meetings, learning observations, observations and evaluation (follow-up). In implementing supervision, the supervisor or head of the madrasah provides direction and encouragement to teachers to improve the teaching and learning process, gives teachers direction to manage, develop and use media and learning methods in an innovative, effective and efficient manner.


Pelaksanaan Supervisi Akademik Guru Bahasa Arab di MA NU Tamrinut Thullab dan MA NU Assalam Kudus. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pelaksaan supervisi akademik guru bahasa Arab di MA NU Tamrinut Thullab dan MA NU Assalam Kudus.  Penelitian ini dilatarbelakangi oleh permasalahan guru bahasa Arab yang masih kurang kemampuan dalam proses pembelajaran dan penggunaan media pembelajaran bahasa Arab, dengan masalah tersebut diadakan supervise kepala sekolah dalam rangka memberikan bantuan dan dorongaan kepada guru bahasa arab. Adapun metode penelitian ini menggunakan kualitatif dan jenis peneltian menggunakan studi komparatif. Hasil penelitian Kedua madrasah tersebut dalam melaksanakan supervisi melalui beberapa tahapan yaitu pertemuan awal, pengamatan pembelajaran Observasi dan evaluasi (tindak lanjut). Dalam pelaksanaan supervisi, supervisor atau kepala madrasah memberikan arahan dan dorongan pada guru untuk memperbaiki proses belajar mengajar, memberi arahan guru untuk mengelola, mengembangkan dan penggunaan media serta metode pembelajaran dengan inovatif, efektif dan efisien. 


Keywords


Implementation of Academic Supervision; School Principal; Arabic Language Teacher.

Full Text:

PDF

References


Bano, Y. H. (2018). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Supervisi Akademik Di Smp Negeri 12 Gorontalo. Jps: Jurnal Riset Dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan, 3(2).

Departemen Agama RI. (2015). Al-Qur’an Dan Terjemahnya. Cv. Thoha Putra.

Kementerian Pendidikan Nasional. (N.D.). Materi Bimtek Pengelolaan Pengawasan Akademik (Bimbingan Teknis Penguatan Pengawas Sekolah). Dirjen Guru Dan Tenaga Kependidikan Direktorat Pembinaan Tenaga Kependidikan Dasar Dan Menengah.

Lede, Y. U. (2021). Manajemen Supervisi Klinis. Cv Pena Persada.

Mansyur. (2021). Supervisi Akademik. El-Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2).

Moch Yasykur. (2019). Supervisi Akademik Sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru. Bina Manfaat Ilmu; Jurnal Pendidikan, 2(4).

Multazam, U. (2019). Variasi Dan Teknik Supervisi Klinis. Ta’dibi : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vii (1).

Mushlih, A., & Suryadi, R. A. (2018). Supervisi Pendidikan Teori Dan Praktik. Pt Remaja Rosdakarya.

Nasution, L., Suparmin, S., & Siregar, G. Tp. (2020). Supervisi Akademik Pengawas (Teori Dan Aplikasi Mutu Pendidikan). Cv. Sentosa Deli Mandiri.

Pratama, B. W. M. (2022). Implementasi Supervisi Akademik Klinis Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam (Studi Kasus Di Mi Al-Falah Ngrayun Ponorogo) [Tesis]. Iain Ponorogo.

Sahertian, P. A. (2010). Konsep Dasar Dan Teknik (Supervisi Pendidikan) Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Pt. Rineka Cipta.

Selamet. (2024, January 6). Wawancara Kepala Ma Nu Tamrinut Thullab [Personal Communication].


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Proceeding of Postgraduate International Conference on Islamic Studies

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Proceedings of the Postgraduate International Conference on Islamic Studies (PICIS)
Published by Postgraduate Program of State Islamic Institute of Kudus, Indonesia
Street Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +62291-432677
Website: https://pascasarjana.iainkudus.ac.id/
Email: pascasarjana@iainkudus.ac.id

E-ISSN : xxxx-xxxx

Creative Commons License
Proceeding of Postgraduate International Conference on Islamic Studies (PICIS) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.