The Existence of the Manaqib Tradition of Sheikh Abdul Qodir Al-Jailani in Building Santri's Religiousness at Pondok Pesantren Tahfidzul Qur'an An-Nasuchiyyah Kudus
Abstract
This article aims to determine the existence of the Manaqib tradition of Sheikh Abdul Qodir Al-Jailani in building the religiosity of students at the An-Nasuchiyyah Kudus Tahfidzul Qur'an Islamic Boarding School (PPTQ). What is the reading model and how the manaqib tradition plays a role in building the religiosity of PPTQ An-Nasuchiyyah Kudus students. This article uses a qualitative approach with an interview method conducted on PPTQ An-Nasuhiyyah Kudus students. The results show that: First, the manaqib tradition is a form of realizing religious practices that are widespread in the world of Islamic boarding schools. Second, the manaqib tradition is a form of santri practice inherited from the boarding house elders. Third, in carrying out the reading of the Manaqib tradition, Sheikh Abdul Qodir Al-Jailani contains several things which are believed to be able to strengthen faith, draw closer to the Almighty, and create calm in the soul. Through this, PPTQ An-Nasuchiyyah can build religiosity in each of its students.
Eksistensi Tradisi Manaqib Syeikh Abdul Qodir Al-Jailani dalam Membangun Religiusitas Santri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur'an An-Nasuchiyyah Kudus. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui eksisitensi tradisi Manaqib Syeikh Abdul Qodir Al-Jailani dalam membangun religiusitas santri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur'an (PPTQ) An-Nasuchiyyah Kudus. Bagaimana model pembacaan dan bagaimana tradisi manaqib berperan dalam membangun religiusitas santri PPTQ An-Nasuchiyyah Kudus. Artikel ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode wawancara yang dilakukan pada santri PPTQ An-Nasuhiyyah Kudus. Hasil menunjukkan bahwa: Pertama, tradisi manaqib merupakan salah satu bentuk terwujudnya praktik keagamaan yang menyebar luas di dunia pesantren. Kedua, tradisi manaqib merupakan bentuk amalan santri yang diwariskan dari para sesepuh pondok. Ketiga, dalam pelaksanaan pembacaan tradisi Manaqib Syeikh Abdul Qodir Al-Jailani mengandung beberapa hal yang diyakini mampu memperkuat keimanan, mendekatkan diri kepada Yang Maha Kuasa, serta menciptakan ketenangan pada jiwa. Melalui hal tersebut, PPTQ An-Nasuchiyyah dapat membangun religiusitas pada diri santri masing-masing.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abror, K. (2019). Fiqh Ibadah. Bandar Lampung : Phoenix.
Ahmad, S. (2013). Dimensi Pengalaman Beragama Sebuah Tela'ah Fenomenologis Dan Antropologis. Tajdid.
Al-Aziz, M. S. (2000). Terjemah Manqib (Kisah Kehidupan) Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani. Surabaya: Terbit Terang.
Al-Aziz, Moh. Syaifullah. (n.d.). Terjemah Manqib (Kisah Kehidupan) Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani. Surabaya: Terbit Terang.
Ali, M. (2011). Muslim Diversity?: Islam and Local Tradition in Java and Sulawesi. IJIMS, Indonesian Journal of Islamand Muslim Societes , 4.
Alwi, S. (2014). Perkembangan Religiusitas Remaja. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Arifin, Z. (2012). Perkembangan Pesantren di Indonesia. Pendidikan Agama Islam .
Auliani, P. (2020). Pengaruh Dzikir Manaqib Syekh Abdul Qadir Al- Jailani di Pondok Pesantren Salafi Miftahul Huda Jatake Kabupaten Tangerang. 108.
Azizah, R. R. (2023). Peningkatan Religiusitas Santri Melalui Pembelajaran Fiqih Di Pondok Pesantren Miftahul Huda. Tafahus: Jurnal Pengkajian Islam, 80-97.
Dewi Prasari Suryawati. (2016). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di MTs Negeri Semanu Gunungkidul. Jurnal Pendidikan Madrasah, 14.
Fatchana, D. T. (2018). Peningkatan Religiusitas Siswa Melalui Budaya Sekolah (Studi Kasus di SD Muhammadiyah 12 Surabaya dan Minu Pucung Sidoarjo.
Ilyas, R. (2017). Dzikir Dan Ketenangan Jiwa: Telaah Atas Pemikiran Al-Ghazali. Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan.
Khairuddin. (2022). Tradisi Peseujuk Pada Saat Pindah Rumah Baru Dalam Perspektif Hukum Islam. ARJIS Abdurrauf Journal of Islamic Studies.
Khumairoh, A. H. (2018). Makna Simbolik Ayat-Ayat Tentang Kiamat Dan Kebangkitan Dalam Al-Qur ' an. Hayula: Indonesia Journal of Multidisciplinary Islamic Studenie.
Kuliyatun. (2020). Kajian Hadis: Iman, Islam Dan Ihsan Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam . Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan.
Lathifah, F. (2017). Pemikiran Taqarrub Badiuzzaman Said Nursi (Studi Analisis Kitab Risalah An-Nur.
Madjid, N. (1995). Pintu-Pintu Menuju Tuhan. Jakarta: Paramadina.
Maunah, B. (2015). The Moslem Religion Student's Attitude On Learning of Arabic Literature in Al-Hikam Moslem Boarding School Malang. Journal of Language and Literature, 23.
Moh Muhtador, I. F. (2021). Religious Practices in Pesantren?: Negotiation, Reflection and Adaptation during the COVID-19 Pandemic. Hikmatuna, Journal of Intergrative Islamic Studies.
Muhammad Abidin, Maryono, Rifqi Muntaqo. (n.d.). Konsep Hablum Minannas Dalam Perspektif Pendidikan Islam )Kajian Kitab Bidayah Al-Hidayah Karya Imam Al-Ghazali.
Mukri, S. G. (n.d.). Modernisasi Sinstem Pendidkan Pesantren.
Muliati. (2020). Ilmu Akidah.
Nadhiroh, A. (2020). Kelompok Santri Dalam Pendidikan Kepesantrenan (Studi Di Pondok Pesantren Annajma Banaran Kecamatan Gunungpati Kota Semarang). 9-10.
Nurhayati. (2021). Tradisi Pembacaan Manaqib Dalam Menumbuhkan Sikap Sosial Di Kecamatan Banyuanyar Kabupaten Probolinggo.
Parawati, E. D. (2023). Relevansi Filsafat Metafisika Dengan Religiusitas Aktivis Mahasiswa Aqidah Dan Filsafat Islam (Studi Kasus Di Organisasi Lingkar Mahasiswa Filsafat Indonesia. 10-11.
Parawati, Erina Dwi. (2023). Relevansi Filsafat Metafisika Dengan Religiusitas Aktivis Mahasiswa Aqidah Dan Filsafat Islam (Studi Kasus Di Organisasi Lingkar Mahasiswa Filsafat Indonesia.
Prihartanto, L. (2021). Komitmen Beragama Dalam dakwah (Teori dan Aplikasinya. Sukabumi: CV: Jejak.
Rizki Firdausi Anfira, Nur Aziz Afandi, Fatma Puri Sayekti. (2022). Religiusitas Santri Pondok Pesantren Al-Mahrusiyah. Spiritualita: Journal of Ethics and Spirituality.
Saihu, M. (2022). Eksistensi Manusia Sebagai Khalifah Dan Implementasinya Dalam Pendidikan Islam. Andragogi Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam.
Saleh. (n.d.). Dimensi Keberagamaan Dalam Pendidikan.
Saleh, A. R. (2022). Dimensi Keberagamaan Dalam Pendidikan, Jurnal Jendela Pendidikan.
Suharmawan, W. (2008). Aktualisasi Ajaran Islam Meraih Hubungan Hamionis Antara Khaliq, Manusia, Dan Alam.
Sujati, B. (2021). Historiografi Manaqib Syekh Abdul Qadir Jailani & Perkembangannya Di Indonesia.
Suryawati, D. P. (2016). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di MTs Negeri Semanu Gunungkidul. Jurnal Pendidikan Madrasah.
Syafe'i, I. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pemmndidikan Pembentuk Karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 86.
Thohir, A. (2011). Historitas Dan Signifikansi Kitab Manaqib Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani Dalam Historiografi Islam.
Tika Mardiyah dan Ahmad Fikri Amrullah. (2023). Pelatihan Baca Tulis Arab Pegon Bagi Santri Madrasah Diniyah Di Pesantren Bustanu Usyaqil Qur 'an Kaliwungu Ngunut Tulungagung. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat.
Turmudi, E. (2004). Perselingkuhan Kiai dan Kesuasaan. Yogyakarta.
Umam, R. N. (2021). Aspek Religiusitas Dalam Pengembangan Resiliensi Diri Di Masa Pandemi Covid-19. Sangkep: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan.
Umam, Rois Nafi'ul. (2021). Aspek Religiusitas Dalam Pengembangan Resiliensi Diri Di Masa Pandemi Covid-19. Sangkep: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan.
yahya, S. (2020). Tradisi Manaqib Syeikh Abdul Qodir Al-Jailani di Mushalla Raudlatut Thalibin Kembaran Kebumen . Ibda': Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 23-25.
Yana, T. (2018). Implementasi Dan Efektivitas Manaqib Syeikh Abdul Qodir Al-Jailain Sebagai Dakwah Dalam Meningkatkan Akhlak Santri Pondok Pesantren Nadwatul Ummah Buntet Cirebon.
Yulianti, R. (2023). Tradisi Manaqib Syekh Abdul Qodir Al-Jailani Di Dusun Trijaya Desa Pondok Meja. KRINOK Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi.
Zuhdi, M. (2018). Challenging Moderate Muslims?: Indonesia ' s Muslim Schools in the Midst of Religious Conservatism. Religions.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Proceeding of Postgraduate International Conference on Islamic Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Proceedings of the Postgraduate International Conference on Islamic Studies (PICIS)
Published by Postgraduate Program of State Islamic Institute of Kudus, Indonesia
Street Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +62291-432677
Website: https://pascasarjana.iainkudus.ac.id/
Email: pascasarjana@iainkudus.ac.id
E-ISSN : xxxx-xxxx
Proceeding of Postgraduate International Conference on Islamic Studies (PICIS) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.