Islamic Role Playing in Classical Guidance for Social Interaction

Amilus Sholichah, Khilman Rofi' Azmi

Abstract


This study aims to determine the initial conditions, conditions after being given treatment and service effect classical guidance services with role playing techniques in increasing the social interaction of students at MTs Qudsiyyah Putri Kudus. This study uses a quantitative pre-experiment design method because in this implementation the researcher participates in providing services at MTs Qudsiyyah Putri Kudus. The data collection technique used is service delivery by distributing pretest and posttest questionnaires. The results obtained after being given 3 treatments in this study concluded that the social interaction of students can be improved by using role playing techniques in classical guidance. This can be seen from the results of the F test, the results of Fcount are 11.961 > Ftable 4.14 and the average increase before being treated is 586 points and after being treated is 878 points.


Full Text:

PDF

References


Andriati, Novi. 2015. “Pengembangan Model Bimbingan Klasikal Dengan Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri.” Jurnal Bimbingan Konseling 4(1):36–42.

Ari Yanto. 2015. “Metode Bermain Peran (Role Playing) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS.” Jurnal Cakrawala Pendas I(1):54.

Azmi, Khilman Rofi. 2015. “Enam Kontinum Dalam Konseling Transgender Sebagai Alternatif Solusi Untuk Konseli Lgbt.” Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling 1(1):50. doi: 10.26858/jpkk.v1i1.1136.

Azmi, Khilman Rofi. 2019. “The Overview of Phobia’s Student Brain Waves as the Implementation of Neurocounseling Paradigm.” Konselor 8(4):121–30. doi: 10.24036/020105886-0-00.

Edi, Yohanes Purnomo. 2016. “Efektivitas Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Layanan Bimbingan Klasikal Kolaboratif Dengan Pendekatan Experimental Learning Untuk Meningkatkan Karakter Bela Rasa.” 2016.

Febrita, Dhea. 2014. “Pengaruh Layanan Bimbingan Klasikal Menggunakan Media Audio-Visual Terhadap Hubungan Sosial Teman Sebaya Siswa Di Kelas Vii Di Smpn 4 Kota Bengkulu.”

Ghea, Martinus. 2018. “Peningkatan Kemampuan Interaksi Sosial Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok Pada Siswa.” ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Dan Konseling).

Herlina, Uray. 2015. “Teknik Role Playing Dalam Konseling Kelompok.” Jurnal Pendidikan Sosial 2(2407–5299):94–107.

Puspitasari, Wina Dwi. 2015. “Metode Pembelajaran Bermain Peran Dalam Meningkatkan Kemampuan Ekspresif Drama Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Cakrawala Pendas 1(1). doi: 10.31949/jcp.v1i1.347.

Rahayu, Indah Sri. 2016. Hubungan Interaksi Sosial Siswa Dengan Hasil Belajar IPS.

Rahmansyah, Naufan. 2017. “Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Motivasi Kerja Pada Mahasiswa Uiversitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang Yang Bekerja Part Time.” 1–14.

Sa’idah, Islakhatus. 2016. “Pengembangan Paket Interaksi Sosial Untuk Siswa Sekolah Menengah.”


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publised by Program Studi Tadris IPS dan Bimbingan Konseling Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah IAIN Kudus

Jl. Conge Ngembalrejo, Ngembal Rejo, Ngembalrejo, Kec. Bae, Kabupaten Kudus, Jawa Tengah, Indonesia