A Meta-Analysis of the Effectiveness of Education in Shaping the Character of Elementary School Students

Nur Azifah, Muzdalifah Muzdalifah

Abstract


The importance of character in education encourages institutions to implement diverse character education programs. This research aims to determine the effectiveness of education in forming character. This effectiveness will be examined from the results of previous research. This research uses a meta-analysis method. The unit of analysis in the research is written documents about research on the effectiveness of character-building education in the form of journal articles taken purposively based on their suitability to the research theme. The data analysis used is qualitative data analysis for data resulting from narrative studies of the research found. The research results show that the implementation of character education in elementary schools, especially religious values, nationalism and Islam, faces complexities and challenges including minimal government support, teachers' difficulties in assessing student character, and lack of parental support. The proposed solution involves collaboration with parents and adjustments to school regulations. In addition, character education in Islam is recognized as strengthening Islamic education, and a multicultural approach is considered necessary to deal with social conflict.

 

Meta-Analisis Efektivitas Pendidikan Dalam Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. Pentingnya karakter dalam pendidikan mendorong lembaga-lembaga untuk mengimplementasikan program pendidikan karakter yang beragam. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pendidikan membentuk karakter. Efektifitas tersebut akan diteliti dari hasil-hasil penelitian terdahulu. Penelitian ini menggunakan metode meta-analisis. Unit analisis dalam penelitian adalah dokumen-dokumen tertulis tentang penelitian efektivitas pendidikan membenetuk karakter yang berupa artikel jurnal yang diambil secara Purposive berdasarkan kesesuaiannya dengan tema penelitian. Analisis data yang digunakan adalah analisis data kualitatif untuk data-data hasil kajian naratif terhadap penelitian-penelitian yang ditemui. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pendidikan karakter di Sekolah Dasar, terutama nilai agama, nasionalisme, dan Islam, menghadapi kompleksitas dan tantangan termasuk minimnya dukungan pemerintah, kesulitan guru dalam menilai karakter siswa, dan kurangnya dukungan orang tua. Solusi yang diusulkan melibatkan kerjasama dengan orang tua dan penyesuaian peraturan sekolah. Selain itu, pendidikan karakter dalam Islam diakui sebagai penguat pendidikan Islam, dan pendekatan multikultural dianggap perlu untuk menghadapi konflik sosial.


Keywords


Character Formation; Education; Meta Analysis.

Full Text:

PDF

References


Anindya, K., Malawi, I., & Jatmikawati, M. (2023). Media Poster untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Deskriptif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4509

Elihami, E., & Syahid, A. (2018). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v2i1.17

Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar: Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v7i2.1592

Faqihuddin, A. (2021). Building Character in Islamic Education Perspective. Al-Risalah : Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v12i2.1504

Farida, I., & Kamalia, A. A. (2020). Konsep Manajemen Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Di Mts Ma’arif Nu Kemiri. Managere: Indonesian Journal of Educational Management, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.52627/managere.v2i1.55

Huda, M., Nuha, M. U., & Mashfufah, D. (2021). Komunikasi Dakwah Kolaboratif Pemerintah Desa Melalui Kebijakan Publik. AT-TANZIR: JURNAL ILMIAH PRODI KOMUNIKASI PENYIARAN ISLAM, 37–60. https://doi.org/10.47498/tanzir.v12i1.521

Idayanti, S. (2023). Analisis Kesesuaian P5p2ra Dengan Prinsip Pelaksanaan Dan Dampaknya Terhadap Perilaku Peserta Didik. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.53800/wawasan.v4i1.228

Jamaludin, J., S, S. N. A. S. A., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2553

Jhon, W., Zubaidah, E., & Mustadi, A. (2021). Challenges in the implementation of character education in elementary school: Experience from Indonesia. Ilkogretim Online, 20(1). https://staffnew.uny.ac.id/upload/132326888/penelitian/Challenges%20in%20the%20implementation%20of%20character%20education_EEO.pdf

M. Furqon Hidayatullah. (2009). Guru Sejati: Membangun Insan Berkarakter Kuat dan Cerdas. Yuma Pustaka.

Muhammad bin Shalih. (2001). Makarim al-Akhlaq. Dar al Ma’arif.

Muktamar, A., Yusri, H., Amirulla, Amalia, B. R., Esse, I., & Ramadhani, S. (2024). Transformasi Pendidikan: Menyelami Penerapan Proyek P5 untuk Membentuk Karakter Siswa. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.62504/t3r1by91

Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363

Muttaqin, M. F., Raharjo, T. J., & Masturi, M. (2018). The Implementation Main Values of Character Education Reinforcement in Elementary School. Journal of Primary Education, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/jpe.v7i1.22766

Najib, M. A. (2018). Model Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Dasa Dharma Pramuka Di Madrasah Ibtida’iyah Miftahul Ulum Puntir Purwosari [PhD Thesis, Universitas Yudharta]. https://repository.yudharta.ac.id/278/

Natalia, L., & Saingo, Y. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Pancasila Dalam Membentuk Karakter Dan Moral di Lembaga Pendidikan. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10), Article 10. https://doi.org/10.5281/zenodo.10109883

Nur’aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) Dalam Kurikulum Prototife Di Sekolah / Madrasah. JURNAL PEDAGOGY, 16(1), Article 1.

Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila sebagai Upaya Membentuk Karakter Religius. Jurnal Basicedu, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3481

Pertiwi, R., Suchyadi, Y., Sumardi, & Handayani, R. (2019). Implementasi Program Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Negeri Lawanggintung 01 Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(1), Article 1. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v2i1.994

Raharjo, S. B. (2010). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3), Article 3. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i3.456

Rahmadani, E., & Hamdany, M. Z. A. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) di Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i1.368

Rohana, E. (2018). Character Education Relation with Spiritual Intelligence in Islamic Education Perspective. International Journal of Nusantara Islam, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.15575/ijni.v6i2.4803

Sahroni, D. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 115–124. https://core.ac.uk/download/pdf/267023653.pdf

Sari, H. P. (2023). Pendidikan Karakter di Era Society 5.0: Analisis Pemikiran Ibnu Miskawaih. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(2), Article 2.

Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 171–186. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882

Sudargini, Y., & Purwanto, A. (2020). Pendidikan Pendekatan Multikultural Untuk Membentuk Karakter dan Identitas Nasional di Era Revolusi Industri 4.0: A Literature Review. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.7777/jiemar.v1i3.94

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpk.v1i1.1316

Tarigan, M., Alvindi, A., Wiranda, A., Hamdany, S., & Pardamean, P. (2022). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 149–159.

Wahyuni, M. (2018). Meta Analisis Assessmen Formatif Di Pendidikan Tinggi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.33

Yusnan, M. (2022). Implementation Of Character Education In State Elementary School. http://journal.unhas.ac.id/index.php/jish/article/view/21019


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Proceeding of Postgraduate International Conference on Islamic Studies

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Proceedings of the Postgraduate International Conference on Islamic Studies (PICIS)
Published by Postgraduate Program of State Islamic Institute of Kudus, Indonesia
Street Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +62291-432677
Website: https://pascasarjana.iainkudus.ac.id/
Email: pascasarjana@iainkudus.ac.id

E-ISSN : xxxx-xxxx

Creative Commons License
Proceeding of Postgraduate International Conference on Islamic Studies (PICIS) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.