Integrasi Etnomatematika dan Pendekatan Kontekstual Menggunakan Jajanan Pasar Daerah Pati Melalui Quiziz Sebagai Evaluasi Pembelajaran Matematika

Rahayu Putri Wulandari, Zumi'atul Afifah, Miftakhul Janah, Rizqona Maharani, Putri Nur Malasari

Abstract


Ethnomathematics is a learning that aims to find mathematical concepts in culture, one of which is market snacks in the Pati area. The purpose of this study is to identify a contextual approach with the concept of geometry in market snacks in the Pati area through Quizziz. The method used in this study is ethnography with a qualitative approach. Data collection techniques used are observation, semi-structured interviews, and documentation. The results of the study indicate that there are mathematical concepts in the context of market snacks in the Pati area which have geometric shapes of solid and flat shapes such as cylinders, spheres, circles and semicircles. Exploration of ethnomathematics is used as a context of relevant problems for students through quizziz as evaluation material for mathematics lessons.

Keywords: Ethnomathematics, Culture, Market snacks, Mathematics learning, Quizziz


Full Text:

PDF

References


Anggraini, T., & Rusmana, I. M. (n.d.). 5966-11469-1-Pb (2). 2022, 181–188.

Fuadiah, N. F. (2016). Miskonsepsi Sebagai Hambatan Belajar Siswa Dalam Memahami

Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP, 7(2), 87.

Herawati, R., & Sumboro, B. (2024). Etnomatematika Pada Bentuk Jajajan Pasar di Pasar Kleco

Surakarta. Jurnal Sinektik, 6(1), 80–88. https://doi.org/10.33061/js.v6i1.9074

Pratiwi, J. W., Pujiastuti, H., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2020). Eksplorasi Etnomatematika

Pada Permainan Tradisional Kelereng (Vol. 05, Issue 02). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr

Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think- Pairs-Share Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Pengembangan Karakter Siswa SMA Kota Sungai Penuh. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i1.221

Studi, P., Matematika, P., Sunan, U. I. N., Yogyakarta, K., Al-quran, A., & Kunci, K. (1972). Jurnal pendidikan matematika. 2(2), 39–49.

Sustriani, N., & Nst, A. S. (2022). Etnomatematika Bentuk Jajanan Pasar Tradisional Di Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 82–96.

Umam, K. (2019). Penggunaan Metode Jaritmatika Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 45–68. http://ejournal.iai- tabah.ac.id/index.php/awaliyah/article/view/357

Wahyuni, A., Aji, A., Tias, W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa: Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik, 1, 111–118.

Werdiningsih, C. E. (2022). Kajian Etnomatematika Pada Makanan Tradisional (Studi Kasus Pada Lepet Ketan). Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 5(2), 112–121. https://doi.org/10.37150/jp.v5i2.1433

Zaenuri, & Dwidayati, N. (2018). Exploring ethnomathematics: mathematics as a cultural product. Prisma, proceedings of the national mathematics seminar,. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 471–476. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/%0Ahttps://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/ index.php/mathedunesa/article/view/249%0Ahttps://sinta.ristekbrin.go.id/journals/detail? id=146

D'Ambrosio, U. (2001). Etnomatematika: Peranannya dalam peradaban Barat dan pendidikan matematika. Unisinos.

Sharma, K., & Giannakos, M. N. (2020). Towards a conceptualization of self-regulated learning

in game-based learning environments: A scoping review. Computers & Education, 144, 103694.

Zulkardi. (2018). Pembelajaran Matematika Kontekstual Berbasis Budaya Lokal. Penerbit Universitas Sriwijaya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.